Potem można ją zanieść do domu i zjeść.
Poznawanie świata zwierząt rozpoczyna się od owadów. Obowiązkowym wyposażeniem każdego ucznia jest przezroczyste pudełko z wieczkiem jak koszyk, w który można złapać owada i go obserwować. W drugiej klasie obserwowanym owadem był świerszcz.
W III klasie pojawia się osobny przedmiot zwany
„nauki przyrodnicze”. W ramach tych zajęć dzieci obserwują cykl życiowy motyla,
jako przykład przeobrażenia zupełnego. W związku z tym córka dostała od szkoły
dwie gąsienice bielinka rzepnika. Na weekend przynosi pudełko do domu, żeby móc
codziennie obserwować życie swoich podopiecznych.
Jedna z gąsienic dość szybko wspięła się na górę
pudełka i zamieniła w poczwarkę.
Druga co jakiś czas próbowała się wspiąć, ale kiepsko jej to wychodziło, więc wracała na dół, podjeść kapusty. Przy okazji mogliśmy zobaczyć, jak wyglądają kupy gąsienicy, bo zostawiała je na dole w hurtowych ilościach. W końcu i jej się udało i też zamieniła się w poczwarkę w górnej części pudełka.
Druga co jakiś czas próbowała się wspiąć, ale kiepsko jej to wychodziło, więc wracała na dół, podjeść kapusty. Przy okazji mogliśmy zobaczyć, jak wyglądają kupy gąsienicy, bo zostawiała je na dole w hurtowych ilościach. W końcu i jej się udało i też zamieniła się w poczwarkę w górnej części pudełka.
W niedzielę rano w pudełku pojawił się motyl, a po jednej z poczwarek, tej starszej, został tylko przezroczysty kokon.
Motyl był całkiem spokojny, czasem tylko trochę miotał się po pudełku, ale generalnie zwisał sobie z kratki pod wieczkiem. Po południu zrobiło nam się go żal i podjęliśmy decyzję o wypuszczeniu go na wolność.
Drugi motyl też się w końcu przepoczwarzył, ale
coś poszło nie tak. Jedna z par skrzydeł nie wykształciła się należycie, urosły
małe i pomarszczone. Biedak nawet w pudełku nie potrafi latać. W naturalnym
środowisku by pewnie dość szybko umarł z głodu. W pudełku ma zakrętkę od słoika
wypełnioną wodą z cukrem. Ale też większość czasu spędza zwisając z wieczka
pudełka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz